Translate

onsdag den 9. august 2017

Tomioka silke fabrik.


Vores sidste stop på vores tur til Gunma var silke fabrikken i Tomioka.  Silke fabrikken er den ældste i Japan og den blev grundlagt i 1872. De produceret silke der via silkeruten fra fjernøsten blev sendt til Frankrig. Når mange tænker på silkeruten tænker de altid på den fra Kina til Europa, men der er også en rute der går fra Japan til Europa. En af grundene til at jeg så gerne ville besøge stedet var fordi jeg gerne ville besøge starten af silkeruten. For en del år siden da jeg læste fransk var jeg i Lyon som er enden på silkeruten i Europa. Vi besøgte et silkemuseum og væveri. Vi så også hvordan de vævede gobelinner og tæpper af silke, et enormt arbejde skal jeg lige hilse at sige. Men det var rigtig interesant at se hvordan den silke der bliver produceret i fjern østen bliver til de fineste klæder i Frankrig. Så nu hvor jeg har set starten og enden mangler jeg bare at se alt det imellem.
Tomioka silke fabrik er et ret stort område, selvfølgedig er der selve fabrikken, men der er også en hel landsby, med skole, sygehus og boligere til de ansattes familier. Det har været et samfund i sig selv. 
Det hele ligger der den dag i dag som det gjore da fabrikken lukkede i 1987. I mange år efter det lukkede stod det tomt og man vidste ikke rigtig hvad man skulle stille op med det, men der er meget historie omkring stedet så det blev bestem at man ville lave et museum om silkens historie i Japan. 
I 2014 kom steder på UNESCO Verdens kulturarv liste og det gjore at stedet blev rigtig berømt og folk, især japanerne strømmede til og det gav penge i kassen så de kunne begynde en meget trægt renovering af stedet. Og hvad angår renovering så var det en stor byggeplads da vi var det. Havde jeg vidst det ville jeg helt klart have ventede med at besøge stedet. Nogen bygninger skulle vi leje sikkerhedshjelme for at komme ind og vi kunne ikke se så meget p.g.a stillaser. Det er selve fabriksbygningerne der er under ombygning og i øjeblikket er der kun udstilling i 1 af hallerne. Når ombygningen er færdig er det meningen der skal være udstillinger i alle bygningerne og også udenfor. Man kan gå rundt nede i beboelses områderne, men man kan ikke komme ind i bygningerne. Om det er meningen at de også skal renoveres og åbnes med en form for udstilling fandt jeg ikke ud af. Målet er at renovationen skal være færdig til OL i 2020 fordi man sagtens kan nå til Tomioka på en dags-tur fra Tokyo. 
Når man besøger Japan er det altid templer og shrines mange besøger fordi det er det mange forbinder med Japan. Men kører man træt i helligdomme er Tomioka Silke Fabrik et virkelig godt alternativ når de bliver færdig med renovationen for stedet fortæller en vigtig med knap så kendt historie om japansk industri og den del af silkeruten der startede i Japan.

 Indgangen.



 Alt i Japan har en maskot og selvfølgelig 
også Tomioka Silke Fabrik.

 Fabriksbygning hvor de store spindemaskiner står.

 Spindemaskiner.


Beboelse for ugifte piger der arbejdede på fabrikken.
Der er også familie boligere og boligere for ugifte mænd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar