Translate

onsdag den 4. januar 2017

Julebyen Frederikshavn.

Hvis du er fast læser her på bloggen, så har du måske luret hvor jeg kommer fra i landet, men hvis ikke kan jeg fortælle jeg er fra Frederikshavn. Der er da også her jeg altid vender hjem til når turen går til Danmark. Frederikshavn er en by der har været igennem en kolossal omvæltning siden byen største arbejdsplads værftet lukket i 1999 og flere tusind mennesker mistede deres arbejde. Havnen og værftet har altid været omdrejningspunkt for byen, så man kan godt sige byen mistede sin identitet da værftet lukkede. Mange flyttede fra byen og forretningerne tabte kunder til Ålborg og Hjørring hvilket medførte at mange butikker drejede nøglen om og der stod mange tomme lokaler selv nede midt i gågaden. Frederikshavn har altid tiltrukket mange svensker med direkte færgerute til Gøteborg på bare 3 timer, men selv de begyndte at svigte da forretningerne lukkede. 
Så noget måtte der jo ske og Frederikshavn kommune fandt på et nyt slogan for byen nemlig "Fra værftsby til værtsby". Der har været mange projekter på tegnebrættet, bl.a et indendørs skicenter som aldrig blev til noget. En ting der til gengæld blev til noget og enddog med kæmpe succes var da de importerede nogen palmer fra Italien og satte op nede på stranden. Inden for nogen få år er det blevet til en af Danmarks bedste strande og noget der trækker masser af mennesker og turister til byen og sommeren. 
Det sidste nye skud på stammen som egentlig er fra 2015 er gådadens nye julebelysning. Det er et samarbejde mellem kommunen og byens handelsstandsforeninge om at forsøge at trække kunder og julehandel til byen. Jeg kan huske sidste år da det blev præsenteret og det kom frem hvor meget det havde kostede fordi det er en arkitekt der har tegnet det hele lød der et ramaskrig uden lige. De penge kunne være brugt bedre og andre steder. Men det er jo en investering ligesom palmerne var det. Dem var der heller ikke nogen der troede på og synes det var spild af penge. Det tror jeg kun der er meget få der synes i dag og det samme med den her julebelysning. 
Jeg blev rigtig glad da jeg kom hjem forrige år og så den nye julebelysning. Jeg synes det var så flot og jeg havde meget svært ved at forstå hvorfor mange var så negativ over for julebelysningen. 
I år virker det til at folk er lidt mindre negativ omkring belysningen og jeg håber med tiden folk i byen bliver lige så glad for julebelysningen som de er blevet for Palmestranden.
        Den nordlige del af gågaden. 

     Ved kirken er der opstillet 3 store 
      hjorte. 

     Cirka midt i gågaden hænger en 
      adventskranse der er cirka 2 meter
      i diameter. 

      Der er også engle. De hænger i en 
      sidegade til torvet hvor Tordenskiold
      står. 

      Det nye apotek. 

     Statuen af Tordenskiold og butikker. 

     Og selvfølgedig skal der være en 
     mistelten. 

Jeg håber min lille billede serie har givet dig lyst til at besøge Frederikshavn i december og se de smukke lys der nu pryder gadebilledet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar