Translate

tirsdag den 3. januar 2017

Året der gik.

Vi har sagt farvel og tak til 2016 og goddag og velkommen til 2017. Jeg håber I alle er kommet godt ind i det nye år med alle lemmer i behold. 
Som det er tradition ved nytårs skifte ser man tilbage på det forgangende år og frem i det nye år med de ønsker man nu måtte have. 
2016 blev et år hvor jeg ikke fik skrevet så meget på bloggen som jeg egentlig gerne ville. Den ene årsag er skriveblokade, jeg synes simpelthen jeg er løbet tør for ideer. Det andet er identitetskrise. Det er noget jeg tror de fleste der har eller er bosat i udlandet kan nikke genkendende til. Jeg er jo faldet godt til i Japan og har en dagligdag som så mange andre. Jeg følger og lever efter deres traditioner, men alligevel vil jeg altid være den fremmede uanset hvor meget jeg prøver på ikke at være det. Det samme når jeg er i Danmark. Selv om jeg er pære dansk og har min familie her i landet så kan jeg også godt føle mig fremmede her. Jeg tror egentlig det er ganske naturligt at føle sådan når man er splittet mellem 2 kulture. Jeg havde også stor krise med mig selv et par måneder efter jeg var kommet til Japan i 2011. Dengang var det mest fordi jeg synes alting var så uforståeligt og ingenting gav mening. Da jordskælvet så kom blev det hele skubbet langt i baggrunden og jeg havde mange andre ting at fokusere på. Men ligesom jeg fandt en løsning dengang da der kom mere ro på håber jeg også jeg med tiden kan finden en løsning denne gang. 
Heldigvis kan jeg se tilbage på 2016 som et godt år og med mange gode minder. 
Jeg fik besøgt 2 nye steder i Japan, nemlig Ise og Akita. 
Ise besøgte vi i det tidlige forår hvor vejen gik forbi Ise Grand Shrine som er et af de mest hellige steder i Japan. Det var en stor oplevelse for mig. Stemningen og atmosfæren var meget anderledes end jeg normalt oplever ved et shrine. 
I starten af efteråret gik turen til Akita hvor vi boede inde i en national park. Den storslået natur var virkelig noget jeg faldt for. Vi boede ved Shin Tamagawa Onsen og det specielle ved stedet er at vandet er meget syreholdighed og kun har en pH-værdi på 1,2. Det var meget specielt at bade i, faktisk gjorde det lidt ondt. Jeg vil rigtig gerne tilbage til Akita, men jeg tror nok jeg vil vælge et sted med noget mere blødt vand. 
Vi var ikke ude at rejse i 2016, eller jo det var vi faktisk. Vi var i Danmark fordi det er 6 år siden min mand har været her. Ugen før vi kom var vejret lunt og solrigt så vi glædet os rigtig meget, men den uge vi var her regnede det stort set hele tiden. Vi havde ikke lejet en bil for vejret var jo så godt så vi havde regnet med at vi kunne være ude hele tiden, men vi endte desværre med at sidde inde det meste af tiden uden at komme ud og opleve noget. Da vi så rejste hjem igen kom det gode vejr tilbage. Det var bare rigtig bad timing. Men vi fik da set familien sammen. 
Det går rigtig godt med min mands kræft sygdom. Han går stadig til tjek hver 3. månede, men hans tal ligger meget fint og stabilt, så vi er meget optimistisk i forhold til at det ikke kommer tilbage.

                      I Akita. 

        Tamagawa Onsen i Akita. 

     Lanterne festival på Enoshima.

    Hortensia ved Meigetsuin i Kamakura. 

   Restaurant Møllehuset i Frederikshavn. 

           Kirsebærblomster i Tokyo. 

Har du i øvrigt fået læst den artikel jeg har fået udgivet i Julerejsekalenderen. Årets tema var smukke rejseoplevelser så hvad var mere nærliggende for mit vedkommende end at skrive om kirsebærblomsterne. 
Du kan læse artiklen ved at klikke på linket oven over. 

         Ise Grand Shrine. 


Men hvad skal der så ske i 2017?? Jeg ved det faktisk ikke. Lige nu er jeg i Danmark så vi har ikke lagt de store planer endnu. Men mon ikke der i løbet af året skulle snige sig et par ture ind. 
2017 er et specielt år set med dansk/japanske briller. Det er nemlig i år der er 150 års jubilæum for diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan. Jeg ved der er planlagt mange forskellige arrangementer i begge lande og jeg håber det kan være med til at styrke forbindelserne og venskabet mellem Danmark og Japan. 

Men nu må vi se hvad det nye år bringer. Jeg er sikker på det nok skal blive et godt år.

Hvad er dine planer for det nye år???? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar